Trzy składowe sukcesu w MLM

Platforma marketingowa, Strategie biznesowe

utworzone przez

Istnieją trzy strategiczne obszary działalności biznesowej w networku, które odpowiadają za odniesienie sukcesu. Typowy początkujący dystrybutor MLM z reguły porusza się wyłącznie w jednym z tych obszarów, całkowicie zaniedbując pozostałe lub nawet nie zdając sobie sprawy ani z ich istnienia, ani z potencjalnego ich wpływu na biznes.

Szufla za szuflą

Kop aż do zwycięstwa

Wszyscy aspirujący liderzy marketingu sieciowego zaczynają swój biznes w oparciu o bardzo proste metody pracy, które leżą w obrębie pierwszej ze wspomnianych trzech strategii działania. Metody te mają dwie ważne z punktu widzenia początkującego przedsiębiorcy cechy: są bardzo proste do nauczenia i bardzo łatwe do zastosowania.

W końcu biznes sieciowy opiera się w ogromnym stopniu na idei duplikacji. Dlatego systemy działania wszystkich zespołów MLM są uproszczone w maksymalnym stopniu i dostosowane do – bądźmy szczerzy – najmniej bystrych jednostek. Nie zrozum mnie źle. To coś wspaniałego, że w biznesie sieciowym szansę osiągnięcia ponadprzeciętnego stylu życia otrzymują osoby, które nie miałyby nawet cienia możliwości zarobienia większych pieniędzy na etacie czy w klasycznym biznesie.

Jednak jest pewna cena, którą płaci się za upraszczanie metod pracy. Pomyśl o tym w ten sposób: jeśli ktoś nie umie obsługiwać koparki, będzie musiał użyć szpadla. Osiągnie swój cel prędzej czy później, musi tylko wykazać się odpowiednią dozą systematyczności i wytrwałości. To dlatego niektórzy budują swoje struktury przez dziesięć czy piętnaście lat, osiągając w końcu wymarzony poziom dochodów.

I znowu – nie ma w tym nic złego. Każdy ma swoje lekcje do przerobienia podczas budowania biznesu i jeśli komuś zajmie to piętnaście lat, to pozostaje mu tylko pogratulować konsekwencji i wytrwałości. Pracownik etatowy po piętnastu latach harówki nadal będzie w tym samym miejscu – albo gorzej, gdy w oczy zajrzy mu widmo utraty pracy.

Osoby przez wiele lat ciężko pracujące na swój sukces w MLM opierają się zazwyczaj wyłącznie na tych metodach pracy, które poznały na początku, opanowując je do mistrzostwa. Jednak nie wykonują żadnego kroku, aby wykorzystać metody leżące w pozostałych dwóch strategicznych obszarach działalności biznesowej. Kopią swoją studnię sukcesu szufla za szuflą, a tymczasem mogliby poświęcić trochę czasu na nauczenie się obsługi koparki.

Czas teraz przyjrzeć się wszystkim trzem strategiom po kolei.

Nauka obsługi ciężkiego sprzętu

Do pierwszej kategorii strategii biznesowych należą działania opierające się na zasięgu. Zasięg w tym przypadku będziemy rozumieć jako możliwość bezpośredniego dotarcia do potencjalnego klienta. Wszyscy ludzie, zarówno ci, których znasz, jak i ci, których nie znasz, ale możesz z łatwością poznać, znajdują się w twoim bezpośrednim zasięgu. Lista „stu znajomych”, będąca zalążkiem bazy danych kontaktów każdego domowego biznesu, jest wyraźnym wyznacznikiem twojego zasięgu na samym początku.

Strategie wykorzystujące zasięg są bardzo łatwe do zastosowania. Chwytasz za telefon, wysyłasz SMS albo email, umawiasz prezentację, zapisujesz do firmy i załatwione. Nie trzeba nic więcej poza opanowaniem tych paru kroków w wystarczającym stopniu, a następnie powtarzaniem ich do skutku. Zupełnie jak wywijanie szpadlem. Nie da się bardziej tego uprościć.

Do drugiej kategorii strategii biznesowych należą strategie oparte na kształtowaniu autorytetu i wiarygodności, lub – mówiąc inaczej – budowaniu osobistej marki. Osobista marka oznacza całokształt wizerunku, jaki rzutujesz na zewnątrz. Na ten wizerunek składa się przede wszystkim poziom prezentowanego profesjonalizmu i wiedzy, a także opiniotwórczość w branży.

Strategie budowania autorytetu są niemal całkowicie nieobecne w branży MLM. Oczywiście są wyjątki. Po pierwsze, są osoby, które naturalnie wyłoniły się jako eksperci w branży, ponieważ opanowali do perfekcji strategie oparte na bezpośrednim zasięgu i osiągnęli dzięki nim sukcesy. Po drugie – i ta grupa jest najmniej liczna – są to osoby, które od początku wykorzystują siłę tkwiącą w strategii budowania autorytetu, nie czekając na samoistne wyłonienie się jako autorytet dzięki wielkiemu sukcesowi osiągniętemu żmudnymi, klasycznymi metodami.

Strategia budowania autorytetu jest trudniejsza do wykorzystania niż strategia oparta na zasięgu. Nie jest jednak aż tak trudna, żeby przeciętnie utalentowany człowiek nie mógł z niej skorzystać. Polega ona na podejmowaniu działań, które pozwolą twoim potencjalnym klientom uzmysłowić sobie reprezentowany przez ciebie poziom profesjonalizmu jeszcze zanim w ogóle dojdzie do pierwszej rozmowy.

Jak skorzystać z ciężkiego sprzętu

Powstaje teraz pytanie, jak rozpocząć wdrażanie strategii budowania autorytetu. Podam ci kilka pomysłów, począwszy od najłatwiejszych do zrealizowania, aż po trudniejsze, wymagające wiedzy technicznej lub dostępu do odpowiednich specjalistów.

Do budowania autorytetu potrzebujesz jednej rzeczy: własnych publikacji.

Najprostszą do zastosowania taktyką jest udzielanie się w społecznościach on-line. Musisz oczywiście robić to w odpowiedni sposób, tak aby twoje publikacje niosły ze sobą rzeczywistą wartość dla czytelnika – ta zasada ma zresztą zastosowanie w każdym jednym przypadku. Witaj w świecie content marketingu.

Szukając możliwości opublikowania swoich materiałów – czy to będą wpisy na forum dyskusyjnym, czy artykuły, a może video lub audio – odkryjesz wkrótce, że istnieje duże zapotrzebowanie na wartościowy content. Co więcej, możesz to zrobić nawet jeśli kompletnie nie radzisz sobie z nowoczesną technologią. Wystarczy napisać/nagrać to, co masz do przekazania, znaleźć docelowe medium – forum, czyjegoś bloga, katalog z artykułami, grupę dyskusyjną, portal społecznościowy – i załatwione. Postawiłeś w ten sposób pierwsze kroki w kierunku zostania autorytetem w branży.

Robiąc wszystko, żeby twoje publikacje były wyjątkowo użyteczne i wartościowe, wkrótce zauważysz, że ich odbiorcy chętnie dzielą się nimi wśród znajomych i mówią o tobie. Pojawiły się pierwsze jaskółki rozgłosu.

Powyższe metody są łatwe do zastosowania i wymagają właściwie tylko skupienia się na stworzeniu wartościowych materiałów. Dlatego polecam je na początek. Ale za ich pomocą nie zbudujesz własnego systemu marketingowego – co najwyżej mogą stanowić jego zalążek. Dlatego zaraz po tym, jak opanujesz je w wystarczającym stopniu, od razu rozpocznij budowanie własnej platformy publicystycznej jako centrum swojego systemu biznesu.

Nie mówiliśmy jeszcze nic o strategiach, które mogą pomóc w uzyskaniu rozgłosu i ogólnie w zwiększeniu szansy na zauważenie cię przez potencjalnych klientów jeszcze przed nawiązaniem jakiejkolwiek bliższej relacji.

Publikowanie własnych materiałów, jeśli przeprowadzone właściwie, zapewni ci jednocześnie uzyskanie statusu eksperta oraz w pewnym zakresie rozgłos. Nie ma jednak potrzeby polegać wyłącznie na naturalnie wzbudzonym zainteresowaniu – można pomóc sobie w uzyskaniu jeszcze większej zauważalności w branży chociażby za pomocą różnego rodzaju eventów oraz reklamy.

Eventy, czyli w marketingowym żargonie imprezy promocyjne, pomagają rozprzestrzeniać dobre słowo na twój temat. Pomyśl choćby o prezentacjach lub warsztatach online: webinary są bardzo popularne, ponieważ telewizja przyzwyczaiła ludzi do biernej konsumpcji mediów. Zastanów się, kto w branży jest otwarty na twój gościnny udział w charakterze eksperta w danym zagadnieniu. Zaplanuj cykliczną obecność przed czyimś audytorium, a wkrótce staniesz się dobrze znany i rozpoznawalny. Zaoferuj przy tym rzeczywistą użyteczną wartość, a poziom twojego autorytetu poszybuje w górę.

Stwórz własny park maszynowy

Właśnie udowodniłem ci, że można wykorzystać bardziej zaawansowane strategie marketingowe w przypadku prowadzenia biznesu MLM, a przy tym pokazałem, że nieznajomość technologii nie stoi wcale na przeszkodzie.

Mimo to, powinieneś jak najszybciej pomyśleć nad stworzeniem własnego parku maszynowego – własnej platformy publicystycznej, która uniezależni cię od kaprysów osób, z którymi musisz nawiązać współpracę, jeśli nie posiadasz własnego zaplecza. Własna platforma publicystyczna otworzy przed tobą nieograniczone możliwości rozwijania własnego biznesu, uniezależni cię od firmy MLM i będzie aktywem, które – o ile rozwijane i pielęgnowane – będzie zwiększało swoją wartość z roku na rok.

Kolejnym logicznym krokiem na drodze do własnego systemu marketingowego jest w tym momencie założenie bloga i regularne publikowanie artykułów. Blog jest rdzeniem i fundamentem platformy publicystycznej. Ten krok może prowadzić do następnych posunięć w kierunku stworzenia własnego systemu marketingowego z prawdziwego zdarzenia: dołącz do niego newsletter email, napisz własnego ebooka lub nagraj kurs video, stwórz pierwszy infoprodukt, naucz się go promować i sprzedawać.

To nie jest aż tak trudne, jeśli wiesz, co zrobić i w jakiej kolejności.

Szczegółowy przepis na system biznesu online znajdziesz w podręczniku Internet Network Marketer.

Wyzerowanie Hasła
Proszę wprowadź swój adres e-mail. Otrzymasz nowe hasło na maila.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This