Jak zdobyć autorytet i osiągnąć sukces w biznesie

Strategie biznesowe

utworzone przez

Istnieje wyraźna granica pomiędzy prowadzeniem biznesu MLM, który ledwie przędzie, a biznesu przynoszącego tysiące czy dziesiątki tysięcy złotych dochodu miesięcznie. Tę granicę wyznacza poziom autorytetu przedsiębiorcy. Jeśli nie posiadasz autorytetu, jesteś zwykłym, szarym, walczącym o przetrwanie dystrybutorem produktów firmy sieciowej. Jeśli posiadasz autorytet, jesteś liderem, za którym idą tłumy. Pytanie brzmi: jak zbudować reputację i zostać autorytetem?

Znak superherosa

Każdy superbohater posiada swój znak rozpoznawczy. Odpowiedni pseudonim, symbol oraz styl ubioru sprawiają, że złoczyńcy od razu wiedzą, z kim mają do czynienia. Reputacja superbohatera wyprzedza go do tego stopnia, że na sam dźwięk jego imienia każdy, kto ma coś na sumieniu, drżąc nerwowo rozgląda się wokół, próbując wzrokiem przebić otaczające go smoliście czarne cienie.

Z drugiej strony, wyjątkowo paskudni złoczyńcy także posiadają reputację. Ci, których zapamiętujemy, oglądając filmy, czytając książki i komiksy, albo grając w gry video, dysponują zestawem cech fizycznych, stylem myślenia i działania oraz ambicjami, które stawiają ich na świeczniku, jednocześnie czyniąc tym samym z pozostałych bandziorów szarą, niezróżnicowaną, bezimienną masę.

Ty, jako osoba pragnąca służyć innym swoim profesjonalizmem, oczywiście stoisz po stronie dobra, więc w tym układzie masz szansę stać się superbohaterem. Jednak do tego nie wystarczy tylko walczyć z problemami swoich klientów. Wielu to robi w cichej desperacji, nigdy nie osiągając wymarzonego sukcesu w biznesie. Ty potrzebujesz imienia, symbolu, stroju z peleryną i supergadżetów/supermocy, żeby zalśnić w świetle jupiterów.

Mówiąc w języku biznesu i marketingu, potrzebujesz stworzyć osobistą markę.

Znak superherosa

Jak wykreować osobistą markę

Do wykreowania osobistej marki potrzebujesz czterech składników:

  • definicji rynku docelowego
  • definicji niszy rynkowej
  • profilu idealnego klienta
  • określenia własnej pasji

Każdy z tych składników to jeden etap do pokonania, będący jednocześnie sitem odsiewającym tylko te kamyczki, z których w ostateczności skonstruujesz osobistą markę. Pierwsze etapy są bardziej ogólne, ostatni – najbardziej szczegółowy. Na początku sprawa będzie dosyć jasna, ponieważ w branży MLM istnieje właściwie jeden rynek docelowy i kilka nisz. W przypadku profilu idealnego klienta i sprzężenia go z własnymi zainteresowaniami oraz ambicjami będzie najtrudniej. Prawdopodobnie będziesz potrzebował wielu tygodni i miesięcy intensywnego główkowania, podejmowania prób i dalszego rafinowania swoich pomysłów, aby dotrzeć do precyzyjnego finału.

Nie szkodzi. Kreowanie osobistej marki to długotrwały proces. Żaden superbohater nie narodził się w jednej chwili (w przeciwieństwie do superbandziorów, którzy powstają po prostu wpadając do kadzi z chemikaliami). Przygotuj się na to.

Rynek docelowy

Kim są ludzie, którzy zostają dystrybutorami firmy MLM i odnoszą sukcesy? Kim są ludzie, których potrzebujesz, aby rozwinąć swoją strukturę?

Założę się, że takiego pytania nie zadał ci dotąd nikt w całej twojej karierze w biznesie sieciowym. Owszem, prawdopodobnie dużo mówi się o tym, kto potrzebuje twoich produktów, ale żeby zastanowić się nad tym, jakiego rodzaju ludzie rzeczywiście rozwiną twoją strukturę, wychodzi poza ramy standardowego szkolenia nowych dystrybutorów.

Ustalmy więc od razu, że to nie są ludzie, którzy potrzebują twoich produktów. Klienci detaliczni prawdopodobnie są potrzebni w twoim biznesie i prawdopodobnie powinieneś rozglądać się także za nimi, jednak nie pomogą ci oni zbudować struktury. Opieranie przyszłości swojego biznesu na bezpodstawnej nadziei, że któryś z klientów po pewnym czasie zamieni się w lidera, jest budowaniem zamków na piasku.

Potrzebujesz przedsiębiorców, albo osób aspirujących do tego miana, którzy wiedzą, co to jest network marketing i są przekonani, że chcą rozwijać swoją karierę właśnie w tej branży. Twój rynek docelowy to dystrybutorzy MLM.

Nisza rynkowa

Rynek docelowy i nisza rynkowa tym różnią się od siebie, że pierwsze określa grupę ludzi, którym chcesz oferować swoje usługi, a drugie – zakres twojej specjalizacji, a więc rodzaje problemów, których rozwiązanie będziesz oferował swoim klientom.

Zwróć uwagę, że w branży network marketingu istnieje ograniczony zbiór kategorii problemów, z jakimi borykają się dystrybutorzy:

  • motywacja, systematyczność, wytrwałość – ogólnie nazwijmy tę kategorię „rozwój osobisty i produktywność”
  • pozyskiwanie namiarów na potencjalnych klientów
  • umawianie prezentacji, follow up – nazwijmy ten obszar „komunikacją biznesową”
  • projektowanie i prowadzenie prezentacji
  • przemawianie i wystąpienia publiczne
  • sprzedaż bezpośrednia i rekrutacja
  • przywództwo, zarządzanie organizacją, szkolenia

W każdej z tych kategorii można wyodrębnić wiele konkretnych problemów i zagadnień, z których, jako swoją niszę (a więc specjalizację), należy wybrać na początku tylko jedno. Abyś mógł dokonać tego wyboru i określić, które problemy klientów będziesz rozwiązywał w swoim biznesie, musisz poświęcić czas na dokładne zdefiniowanie swojego idealnego klienta oraz na zastanowienie się, co najbardziej pasjonuje cię w tym biznesie.

Profil idealnego klienta

Dokładne określenie cech osób, z którymi chcesz pracować, jest bardzo ważne. W networku pokutuje od lat przekonanie, że „każdy jest twoim klientem”. Wszystko, co oddycha i nie ucieka na drzewo na twój widok, musi zobaczyć twoje produkty (które, jak wiadomo, same się sprzedają).
Rzecz w tym, że takie podejście do pracy prowadzi w ogromnej większość przypadków na manowce. Osoby osiągające sukces dzięki tej strategii muszą pracować bardzo ciężko przez dłuższy czas, aby pozwolić statystyce zrobić swoje.

Tworzenie profilu idealnego klienta wybiega poza ramy tego artykułu, ponieważ to zbyt obszerny temat. Jednak możesz wykonać dzisiaj konkretne ćwiczenie, aby wejść na właściwą drogę. Zacznij szukać odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jacy ludzie wysysają ze mnie energię lub sprawiają, że mam ochotę roztrzaskać im czaszki tępym przedmiotem? Jakie mają cechy?
  • Jakiego rodzaju ludzie sprawiają, że praca z nimi dodaje mi skrzydeł i z łatwością daję z siebie wszystko, co mam najlepszego do zaoferowania? Jakie mają cechy?
  • Jacy ludzie mają największą szansę na osiągnięcie wysokich wyników w tym biznesie? Jakimi cechami dysponują? Jakie mają doświadczenie? Gdzie mogę ich znaleźć?

Twoja pasja

W kręgach ludzi zaangażowanych w biznes online i marketing sieciowy dużo mówi się na temat pasji i jej wpływu na ostateczny sukces. Powód takiego stanu rzeczy jest prosty: jeżeli zamierzasz przez wiele lat pracować nad swoim biznesem, to lepiej będzie, jeśli sama praca będzie dawała ci satysfakcję, bez względu na poziom osiąganego dochodu. Pozwoli ci to uniknąć problemów związanych z wypaleniem zawodowym i utratą motywacji.

Z drugiej strony, istnieje duże prawdopodobieństwo, że pracujesz w zawodzie, który nie ma nic wspólnego z twoimi zainteresowaniami. Po prostu zarabiasz na życie i musisz to robić, czy ci się chce, czy nie. Zaciskasz więc zęby i robisz swoje, a hobby rozwijasz po godzinach.

Każda z tych dróg umożliwia osiągnięcie sukcesu w pewnym stopniu, chociaż jestem przekonany, że tylko oparcie swojego biznesu o to, czego robienie sprawia ci wielką przyjemność i w co wkładasz całe serce, pozwala osiągnąć Sukces przez wielkie S. Dlatego w przypadku network marketingu masz troszeczkę utrudnione zadanie.

Myśląc nad rozpoczęciem klasycznego biznesu, mógłbyś zacząć od pasji i uczynić z niej fundament nowej firmy. Jednak w MLM jesteś ograniczony specyfiką tej branży. Dlatego musisz znaleźć sposób, by wykorzystać w pracy w MLM jak najlepiej swoje talenty i doświadczenie, odpowiadając sobie na pytanie: „Co w biznesie MLM lub biznesie w ogólności najbardziej mnie pasjonuje?”.

Osobista marka

Przemyśl dokładnie i dogłębnie powyższe etapy kreowania osobistej marki. Poświęć na to dłuższy czas, mając pod ręką przybory do notowania. Poszukaj odpowiedzi na następujące pytania:

  • Komu pomagam i w jaki sposób (co robię i dla kogo)?
  • Dlaczego to robię?

Skoncentruj odpowiedzi w jednym bądź dwóch zdaniach. W ten sposób stworzyłeś właśnie swoją osobistą markę.

Narodziny bohatera

Powstań, superbohaterze

Gdy w twoim umyśle zacznie pomału krystalizować się obraz twojej roli w biznesie sieciowym, zrozumiesz, że posiadasz pewne unikalne supermoce, których możesz użyć dla dobra ludzkości. No… może nie całej ludzkości, ale na pewno jakiejś jej części. W tym momencie wiele osób zmaga się z rzeczywistością, próbując zrealizować nadzieje na spokojne i dostatnie życie oferowane przez ten biznes, a ty możesz im w tym pomóc, oferując swoje zaangażowanie i chęci.

Dla niektórych masz szansę zostać niemal superbohaterem, dzięki któremu zapomną o spędzających sen z powiek problemach i zrealizują marzenia.

Na zakończenie słowo przestrogi: nie od razu Rzym zbudowano. Narodziny twojej osobistej marki to początek długiego procesu jej kształtowania i dojrzewania. Po przeczytaniu tego artykułu i wykonaniu zadań być może masz jakąś wizję, jak powinien wyglądać twój biznes, jednak dopiero w konfrontacji z rzeczywistością, dopiero uzyskując informację zwrotną w postaci praktycznego doświadczenia, możliwe stanie się doszlifowanie tej wizji, aby dobrze przystawała do faktycznych warunków.

Powstań, superbohaterze.

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
Wyzerowanie Hasła
Proszę wprowadź swój adres e-mail. Otrzymasz nowe hasło na maila.